Locked Down 2021 یک فیلم در ژانر جنایی – عاشقانه و کمدی محصول انگلستان هست و داستان یک زوج در دوران قرنطینه رو روایت می کنه. فیلم حدود دو ساعته که به نظرم میشد یه مقدار کوتاه تر باشه. علی ای حال بحث الان تحلیل فیلم با رویکرد تولید محتوایی فیلم هست. خب بریم سراغ تحلیل …

یکی از ویژگی های یک محتوای خوب، ویژگی Soon بودنه. حالا این Soon بودن یعنی چی؟

ببین من دو تا تعبیر دارم در این زمینه:

1- اینکه محتوا سریع تولید بشه. سرعت تولید محتوا بالا باشه

2- محتوا به موقع و به هنگام تولید بشه و بتونه از شرایط و اوضاع به نفع انتشار خودش استفاده کنه. اصطلاحاً بتونه موج سواری کنه.

Locked Down 2021 دقیقاً از این ویژگی استفاده کرده و از زاویه مشخصی و خوبی به موضوع قرنطینه و شرایط خاصش برای خانواده ها پرداخته. اختلافات زن و شوهری که علتش یکنواخت شدن زندگی و فشارهای اقتصادیه، بیکاری های یکباره و بدون پشتوانه قانونی که یکباره به سر افراد هوااار میشه، مشکلات روانشناسی افراد و افسردگی و خیلی چیزای دیگه. همه اینا در قالب این فیلم با چاشنی یک روایت جنایی ملایم و لایت یک ترکیب نسبتاً خوب ساخته.

دیالوگ های فیلم رو که مرور می کنی می بینی واقعاً چقدر شرایط قرنطینه می تونه عجیب باشه. چقدر شرایط زندگی می تونه یه دفعه عوض بشه و چقدر قدر چیزهایی که داشتنش برامون عادی شده رو نمی دونیم.

حالا یه تلنگر هم بزنم. الان حدود یک سال و چند ماهه که درگیر ویروس کرونا هستیم. آیا محصول رسانه ای اینطوری در سینما و تلویزیون ما تولید شده؟ چقدر بلدیم از قانون Soon در تولیدات رسانه ای خودمون استفاده کنیم؟ چقدر بلدیم از ظرفیت رسانه برای پاسخ به سوالات ذهنی مخاطبین و چالش های اونا در ایام سخت قرنطینه استفاده کنیم؟ فقط یاد گرفتیم که بساط خنده و سرگرمی رو فراهم کنیم و خیلی مسائل رو پشتش قایم کنیم. البته که خنده و سرگرمی خوبه ولی چقدر؟! آگاهی و آگاهی بخشی جاش کجاست؟ بگذریم…

دیالوگ باحال زیاد داره فیلم ولی یه دونه کوتاه و تاثیرگذارش اونجاست که همکار لیندا بهش می گه: (( فکر کردی من ار قرنطینه می ترسم؟ نه لیندا ! ما همه هر روز در قرنطینه هستیم. الان قرنطینه خونگی و بعدش بین روزمرگی ها و کوهی که از کارهای مختلف واسه خودمون می سازیم.)) انصافاً درست بود.