پژوهشگر رسانه و فضاي مجازي با عنوان اينکه رسانه هاي داخلي معمولا مستندسازي ضعيفي از اتفاقات غرورآفرين دارند، پوشش خبري شکار پهپاد جاسوسي آمريكا در ايران توسط شبکه برون مرزي پرس تي وي را ستودني دانست.
یاسر سلیمانی پژوهشگر رسانه و فضاي مجازي با تاکيد بر اينکه سقوط پهپاد آمريكايي در ايران به علت اشتباه محاسباتي واشنگتن نسبت به توان دفاعي ايران اتفاق افتاد، گفت: يکي از مهمترين مواردي که در قضيه هدف قرار دادن پهپاد وجود دارد اثبات اشتباهات محاسباتي آمريكا در مورد حمله به ايران است، با اين حجم از فناوري و دقت نظر و برخورد با هر نوع تهديد، محرز مي شود که در محاسبات نسبت به جمهوري اسلامي دچار اشتباه هستند.
یاسر سلیمانی افزود: بحث دوم عمق امنيت اطلاعاتي جمهوري اسلامي است، مثلا طبق چيزي که اعلام شده يک سامانه اي داريم مربوط به سه الي 6 سال قبل، هيچ کس از وجود چنين سامانه اي با اين قدرت و دقت در سطح داخلي و بين المللي اطلاعي نداشته است، اين نشان مي دهد که بحث لايه هاي اطلاعاتي و امنيتي چقدر خوب در حال وقوع است و توانسته اند اين فناوري را به اين شکل از ديد و استفاده دور نگه دارند. سومين موضوع رونمايي از استقلال کشور در شرايطي است که بدترين تحريم هاي کل دوران هاي مختلف تاريخي اعمال شده؛ يعني با وجود اين حجم از تحريم ها، کشور استقلال خودش را حفظ کرده و فراتر از اينها پيشرفت هاي زيادي در حوزه نظامي و امنيتي کسب کرده  که قطعا کارگشايي خود را در عرصه اقتصادي نيز خواهد داشت. برخي از کشورها متاسفانه ترس و واهمه اي از قدرت پوشالي آمريكا در ذهن دارند و مي بينند که مقابل آن قدرت ديگري نيست که به آن تکيه کنند و عملا وقتي راهي ندارند زد و بند هاي اقتصادي انجام مي دهند، اينها قاعدتا وقتي ببينند که کشوري با اين حجم از تحريم ها اينگونه مقاومت مي کند، مجاب خواهند شد که مي توان سمت ديگري که آمريكا حضور ندارد، بروند.؛ تصميمي که مثلا کشوري مثل قطر زماني که تحريم هاي کشورهاي عربي شامل حالش شد و به ايران پناه آورد، گرفت و از جمله اتفاقات خوبي است که مي توان به آن اشاره کرد.
یاسر سلیمانی درباره پوشش رسانه اي آمريكا از اين موضوع گفت: غربي ها در رسانه هايشان اذعان مي کردند که فکرش را هم نمي کردند که چنين اتفاقي رخ دهد. همين بي نظم کردن اردوگاه دشمن در شرايطي که در جنگ اقتصادي هستيم، خيلي موثر است. یاسر سلیمانی در پاسخ به اين سوال که آيا رسانه هاي برون مرزي به ويژه پرس تي وي توانستند پوشش مناسبي از اين اتفاق داشته باشند، تصريح کرد: کار حساب شده پيش رفت؛ يکي فيلمبرداري از اين پهپاد و ديگري نقشه حضور آن در ايران و نزدن يک هواپيماي داراي سرنشين  از سوي رسانه ها به خوبي صورت پذيرفت و خوراک رسانه اي تامين شد. اتفاق خوب وقفه اي بود که در انتشار ابعاد مختلف اين رخداد به وجود آمد و با گذشت بخشي از خبرهاي اين اتفاق بخش ديگر آن به خوبي در صدر خبرها قرار گرفت. در واقع بايد گفت کساني که صاحب رسانه هاي مختلف در سطح جهان هستند حداکثر سعي خود را در عدم پوشش اين خبر کردند و فضاهاي  مثلا آزادي که اطلاعات در آنها نشر پيدا
مي کند، تلاش خود را براي عدم بسط خبر انجام دادند، اما الان زمانه اي نيست که کشوري بخواهد خبري که به ضررش است را بايکوت کند. وقتي کار از حدي بيشتر رفت رئيس جمهور آمريكا  حتي مواردي را توئيت کرد.  بعد از اين اتفاق رئيس جمهور روسيه در مصاحبه اي گفته بود که ايران با اين حجم از فناوري، کارهاي پيش بيني نشده ديگري هم مي تواند انجام دهد و اين صحبت روسيه اي است که جزء ابرقدرت هاي بزرگ جهان در زمينه ادوات نظامي است.
وي با عنوان اينکه تعريف رسانه عوض شده،درباره نقش رسانه ها در شکل گيري ذهنيت مردم جهان نسبت به يک کشور گفت: رسانه يک زماني روزنامه بود که فرد به خيابان مي رفت، خريداري مي کرد و از اخبار مطلع مي شد، نسل دوم رسانه اي بود که به خانه هاي مردم آمدند و راديو و تلويزيون را شامل مي شدند، يعني هر خانه يک رسانه بود، در دنياي امروز رسانه به رختخواب هم رسيده است، افراد در حالي که موبايل در دست دارند به خواب مي روند؛ امروزه در هر شبکه اجتماعي که عضو باشيم يک رسانه در دست داريم اينکه تاثير دارد يا ندارد بايد ببينيم چطور مي توانيم از اين رسانه استفاده کنيم و مثلا ذهنيت ها را درباره يک کشور عوض کنيم. کارهاي بسيار مهمي مي توان انجام داد، اما تاثيرگذارترين کارها مثل همين اتفاقي که براي پهپاد آمريكايي افتاد عملي است و نمي شود اين را پنهان کرد. آزادي هاي مشروع اجتماعي وجود دارد و وقتي خروجي هاي آن را ببينند نياز نيست کار تبليغي عجيب و غريبي صورت بگيرد، اما از اين طرف اگر اقداماتي که انجام مي شود خروجي هاي
آن مستندسازي نشود عملا با اينکه کاري انجام نشود، فرقي ندارد؛ يعني يکي از مهم‌ترين حلقه هاي مفقوده اي
که ما داريم بحث مستندسازي است، اتفاقات تلخ مثل مفسدان اقتصادي، بحث هاي مربوط به عفاف و حجاب و…. به سرعت در شبکه ها منتشر مي شود اما موفقيت هاي علمي، ورزشي و… چندان بازتاب داده نمي شود، ما در يک کشور ايراني و اسلامي زندگي مي کنيم بنابراين ذهنيت ها را بايد به هر دو وجه از کشورمان جلب کنيم.اين پژوهشگر حوزه رسانه درباره ضعف و قوت شبکه هاي
برون مرزي در توليد محتوا به ويژه در موضوعات حساس مثل روابط ايران و آمريكا گفت: نقطه قوت اين شبکه ها استفاده از زبان بين المللي است که خيلي از کشورها در حال استفاده به صورت رسمي و غير رسمي از اين زبان هستند، وقتي مطلبي به زبان بين المللي بيان
مي شود پذيرشش از طرف مخاطبان بيشتر است، وقتي يک کشور دورافتاده با يک هجمه خيلي عظيم ضد ايران، اسلام و انقلاب اسلامي مواجه مي شود اگر طرف خيلي هم شخصيت با ذهن باز و روشن بيني هم باشد در نهايت وقتي با هجمه اطلاعاتي ضد آن مواجه باشد مثل قطره اي روي سنگ عمل مي کند و اثر خودش را خواهد گذاشت اما زماني که با يک رسانه صادق در اين حوزه مواجه شود که موارد را به صورت خيلي ملموس بيان کند شايد به عنوان يک رسانه مرجع از آن استفاده کند. يکي از تکنيک هايي که در بحث مذاکره وجود دارد  و در بحث رسانه هم مي توان از آن استفاده کرد حل تنش ها در مذاکره است، در بحث رسانه هم مي توان به رسانه هاي معاند  پاتک زد، به اين صورت که ما مستند هاي توليدي خود اين شبکه ها را نقد کنيم و واقعيت آن را نشان دهيم. یاسر سلیمانی درباره روشنگري هايي که شبکه پرس تي وي طي اين سال ها انجام داده است، گفت: قطعا شبکه پرس تي وي يک الزام بوده و بايد زودتر از سال 86 هم که سال تاسيس اين شبکه است، اتفاق مي افتاد. پرس تي وي بسيار مسير خوبي را پيش رفته و خودش زمينه هاي جذب افرادي مثل خانم هاشمي که به دنبال يک رسانه روشن بين مي گشتند را فراهم مي کند تا از دل آن رسالت هاي فردي و اجتماعي را بروز و ظهور دهند. اين شبکه فرصت هاي خيلي خوبي را ايجاد کرده و به نظر من اين مسير بايد ادامه پيدا کند و حمايت ها از آن به شکل جدي صورت بگيرد. اين شبکه را بايد از دل شبکه هاي ديگر ملي برجسته و مطرح کنيم. فعاليت اين شبکه اگر در فضاي مجازي توسعه پيدا کند، بهتر ديده خواهد شد و نفوذ اجتماعي اين شبکه بيشتر خواهد شد. از سوي ديگر بايد پرس تي وي از وضعيت اجتماعي کشورمان مستندهايي بيشتر تهيه کرده و در دل رسانه هاي کشورهاي مختلف به عنوان يک برنامه تاميني ارائه کند تا ذهنيت ها نسبت به ايران عوض شود. محتوا مشمول قانون پايستگي انرژي است. اگر محتوي خوب ا را توليد و آن را در يک رسانه جمعي منتشر مي کنيم، اين محتوا راه خودش را پيدا مي کند.
یاسر سلیمانی در پايان گفت: تاثير گذاري در قشر جوان، نوجوان و کودکان و کار در حوزه گردشگري بسيار موثر است، اينکه رهبر انقلاب جوانان را خطاب قرار مي هند و به آنها نامه مي نويسند راهنماي بزرگي است.  اين براي کساني که در حوزه رسانه کار مي کنند قابل الگوبرداري است.

لینک مطلب در سایت اصلی