یکی از اصول اساسی در موضوع اخلاق حرفه‌ای در محیط کار، بحث شناخت حدوده. یعنی شما بدونین چه جایی باید چه سوالی رو از چه کسی بپرسین؟ یا اصلاً بپرسین یا نه؟!

داستان از کجا شروع شد؟

یکی از دوستان تماس گرفت که یکی از آشناهای ما فلان توانمندی ها رو داره و الان پیگیر کاره. شما اگر موقعیت کاری بود بگو که کار بنده خدا راه بیوفته و مشغول شه. خلاصه اینکه اون کسی که معرفی شده بود به من پیام داد و توانمندیهاشو هم گفت.

چند روز بعد یکی از مجموعه ها که در خدمتشون هستم به شخصی با توانمندی های ایشون نیاز داشت. من به شخص معرفی شده گفتم شما تشریف ببرید اونجا با فلان شخص (یک نفر از کارکنان مجموعه) صحبت کنید و شرایط کار رو براتون توضیح میدن و اینا !

یه سر به اینستاگرام من هم بزن 🙂

ایشون هم رفته بود و صحبت کرده بود، بعد از گفتگوهای اولیه از نماینده مجموعه پرسیده بود خب شما چقدر اینجا حقوق می گیری؟! !!!! نماینده مجموعه هم جواب درستی نداده بود و اون روز گذشت.

فردا من تماس گرفتم برای پیگیری از کارفرما و نماینده مجموعه که مصاحبه کرده بود با ایشون و از قضیه مطلع شدم و خلاصه اینکه پیش کارفرما یه مقدار شرمنده شدم بابت این کار غیرحرفه ای ایشون (چون من معرفیشون کرده بودم دیگه !) بعدشم پیام دادم به ایشون که این کارتون اصلاً‌حرفه ای نبود و باعث شد کلاً پرونده معرفی حضرتعالی از طرف بنده با جای دیگه هم بسته بشه! حالا نتایج اخلاقی این داستان…

اخلاق حرفه‌ای در محیط کار | درآمد بقیه به من و شما ربط نداره! - یاسر سلیمانی

نتایج اخلاقی این داستان:

1- در مصاحبه های کاری سعی کن که بیشتر از چیزی که ازت می پرسن سوال نکنی یا اطلاعات ندی! ممکنه یه نکته کوچیک تو رو از موقعیت کاری که میتونی داشته باشیش محروم کنه!

2- درآمد هر شخص کاملاً دقیقاً اخلاقاً قانوناً و خلاصه همه چیاً به خودش مربوطه و توافقی که بین ایشون و کارفرماش بوده و به عوامل زیادی بستگی داره. هیچوقت از بقیه همکارا نپرس چقد حقوق می گیرن! این یه اخلاق حرفه‌ای در محیط کار شما نیست!

3- اینکه شما بدونی بقیه چقدر می گیرن و بعد هم اظهار فضل و نظر کنی که ای بابا واقعاً یعنی روزی ده ساعت اینجایی اینقدر میده بهت؟!!! هیـــــــــــــــــــــــــــــــچ دردی از شما و شخص مقابلت دوا نمی کنه جز اینکه انرژی منفی میدی بهش و انگیزه های کارشو کم می کنی. کما اینکه تو اصلاًنمیدونی ایشون شرایطش چیه؟ که حاضر به کار با توافق مالی خاصه.

4- ممکنه کارفرما بخواد با شما توافقی سطح بالاتر از لحاظ حقوقی داشته باشه اگه الان تو از همکار آینده ات بپرسی چقدر می گیری و اینا بعداً ایشونم از شما می پرسه بعد که بهش بگی آرامش فضای کاریتو به همین راحتی به فنا خواهی داااااااد!

وقتی کسی در مورد درآمدت ازت سوال می کنه حس تو چیه؟!

اگر در حوزه‌‌های مختلف تولید محتوا فعالیت داری، حتماً یه سر به اینجا بزن!