شجاعت میخواد واقعاً وقتی کسی ازت چیزی می پرسه و بلد نیستی بگی بلد نیستم!

چرا بعضی از ما فریلنسر ها قبول نداریم که در برخی چیزها اطلاعاتمون ناقصه یا اصلاً اطلاعاتی نداریم. حالا ممکنه حالت های مختلف داشته باشه. اطلاعاتمون قدیمی باشه، کامل نباشه، اصلاً‌ غلط باشه و …

شجاعت گفتن جمله بلد نیستم هم برای شما فایده داره هم برای مخاطبت، حالا میتونه کارفرما باشه یا مشتری یا …

فایده اش واسه فریلنسر چیه؟

صرفه جویی در زمان، چه جوری؟ خب وقتی یه کسی یه چیزی ازت میخواد که بلد نیستی، بگو بلد نیستم و خلاص. زمانتو آزاد کن برای پیشنهادات در مورد چیزایی که بلدی. اگر نگی بلد نیستی و طرف مقابلت هم بپذیره که کار رو به تو بسپرده و بعد برای انجام دادنش مجبور باشی چند برابر زمان معمول زمان بزاری دیگه اون کار از لحاظ اقتصادی برای شما به عنوان یه فریلنسر به صرفه نیست. قطعاً کیفیت بالایی هم نداره که بتونی به عنوان رزومه جایی ازش یاد کنی.

اعتماد ایجاد می کنی، اگر طرف ببینه شما در مورد چیزی که بلد نیستی اظهار نظر نمی کنی با خودش میگه پس میتونم به این آدم اعتماد کنم چون اگر چیزی رو بلد نباشه میگه بلد نیستم ولی اگر چیزی رو بلد باشه میتونم روی توانمندیش حساب کنم و کار رو بهش بسپرم.

فایده اش واسه طرف مقابل چیه؟

صرفه جویی در زمان، کیفیت کار بهتری تحویل می گیره. در برخی موارد هزینه کمتری می کنه.

 

چه جوری بگم بلد نیستم؟!

ببین چند تا حالت داره، یا شما مهارتی داری و لازم هست بعضی جوانبشو تقویت کنی یا کلاً‌ مهارتی نداری.

اگر مهارت نداری که توصیه من اینه که حتماً به سمت یادگیری یه مهارت پیش بری چون کلاً عدم وجود مهارت باعث میشه در مسیر کاریت خیلی کند پیش بری

اگر مهارت داری ولی در یک یا چند جنبه از مهارتت نیاز به دانش دیگه ای داری، باید تقاضای زمان کنی یعنی بگی مثلاً یک هفته به من زمان بدید تا من در این خصوص اطلاعات کسب کنم بعد در خدمت شما هستم.

حالت بعدی اینه که درخواست کارفرما یا مخاطب اونقدر خاصه که شما اصلاً‌ موقعیت و شرایط یادگیری و … رو ندارید. در این وضعیت پیشنهاد می کنم حتماً فرد یا افراد معتمدی که می تونن اون نیاز رو برطرف کنن، معرفی کنی.

خلاصه اینکه خواهش می کنم، خواهش می کنم، خواهش می کنم، اگر کاری رو بلد نیستیم، بگیم بلد نیستیم. شجاعت میخواد ولی در نهایت به سود شما و مخاطبتون خواهد بود.