راستشو بخوای احترام یکی از احساساتی هست که تقریباً هیچکس نمی تونه بگه من علاقه ای بهش ندارم، یا اینکه کسی به من احترام بزاره یا نه برام فرقی نمی کنه. شاید تا به حال براتون پیش اومده باشه که وقتی به عنوان مشتری وارد یه فروشگاه شدید، فروشنده مشغول کار با گوشیش بوده یا غرق تماشای تلویزیون و اصلاً متوجه حضور شما نشده! این یعنی این فروشنده از مشتری مداری هیچی نمیدونه!

در این وضعیت دو حالت بیشتر وجود نداره، یا شما یه ابراز وجودی می کنید و به فروشنده می فهمونید که وارد شدید و باید ایشون به شما توجه کنه یا اینکه این رفتار فروشنده براتون خوشایند نیست و از همون راهی که اومدید بر میگردید و در نهایت از جای دیگه ای نیازتون برطرف می کنین. هر کدوم از این حالتا اتفاق بیافته فروشنده ضرر کرده، آره ضرر کرده. حتی اگر شما ازش خرید کنید.

ببین دوست عزیزم، برندهای مختلف یا جاهایی که شاخص شدن اینو خیلی زود متوجه شدن که مشتری رئیس اصلیه. احترام به مشتریه که میتونه یکی از مهمترین عناصر تعیین کننده سرنوشت یه کسب و کار باشه. حالا مشتری شما از شما چه خاطره ای در ذهنش ثبت می کنه؟ یه فروشگاه یا یه شخص که برای من وقت گذاشت، بهم مشورت داد و در نهایت من هم یه انتخاب خوب داشتم و پولی که خرج کردم نتیجه خوبی داد یا اینکه هر وقت به چیزی که از شما خریده فکر می کنه یا بهش نگاه می کنه یاد بی احترامی شما بیافته؟! مشتری مداری یه موضوع لوکس و صرفاً برای برندهای جاافتاده نیست. مشتری مداری یه ابزار مهمه که می تونه تو و کسب و کارت رو در ذهن مشتری برجسته و موندگار کنه. فرقی نمی کنه یه فروشگاه فیزیکی داری یا مثل من یه فریلنسر در عرصه تولید محتوا هستی، مهم اینه که مشتری مداری بلد باشی.

راستی اینم بگم وقتی به عنوان مشتری وارد یه فروشگاه می شی و بی احترامی می بینی،‌اگر نسبت به این بی احترامی بی تفاوت باشی کم کم اون فروشنده و بعد از اون بقیه فروشنده ها به این باور می رسن که اصلاً نیاز نیست وقت و انرژی صرف احترام کنن، بالاخره مشتری خریدشو می کنه چه ما احترام بزاریم چه نزاریم! ثابت کن که اینطور نیست. نزار این اتفاق تلخ بیافته. اگر فروشنده ای بهت احترام نذاشت حداقل کاری که می‌کنی این باشه که فروشگاه رو ترک کنی. مطمئن باش تجربه خرید از کسی که برای حضورت، هزینه‌ای که داری انجام میدی و اعتمادی که نثار اون برند کردی ارزش قائله، خیلی شیرین تره … امتحان کن