در حوزه کسب و کار اینترنتی، آن چه که بیش از هر چیزی می تواند به شما در جذب کاربر کمک کند، تولید محتوای اصولی و منحصر به فرد است. از آن جایی که رقابت در این عرصه بسیار تنگاتنگ است، تمامی کاربران به نحوی به دنبال پیدا کردن ایده جهت تولید محتوای جذاب هستند تا بتوانند از رقبای خود پیشی بگیرند. در این خصوص ابزارهای متعددی معرفی شده اند که یکی از کارآمدترین و جذاب ترین آن ها، گوگل ترندز است. بیشترین تمرکز گوگل ترندز بر روی ارائه کلمات کلیدی جذاب و پربازدید است. اما برای اینکه با روش استفاده از این ابزار کاربردی آشنا شوید، توصیه می کنیم در ادامه این مطلب با من همراه باشید.

همه چیز درباره گوگل ترندز

به عنوان یک فرد فعال در فضای وب که قصد تمرکز در حوزه برندینگ دیجیتال دارد، باید با ابزارها و امکانات این فضا به خوبی آشنا باشید و به طور مداوم اطلاعات خود را بروز نگه دارید تا میدان را برای دیگر رقبا خالی نکنید. گوگل ترندز (Google Trends)، یکی از امکانات ویژه گوگل است که در مورد کلمات کلیدی جستجو شده توسط شما، اطلاعات بسیار مفیدی را در اختیارتان قرار می دهد.

پیدا کردن لیستی از کلمات کلیدی پربازدید و جذاب که با محتوای سایت شما نیز کاملا همخوانی و تطابق دارند، کمک می کند تا رفته رفته رتبه سایت خود را ارتقا داده و به جایگاه های برتر گوگل دست پیدا کنید. زمانی که رتبه سایت شما افزایش پیدا کند، قطعا بازدید بیشتری خواهید داشت که در نهایت این بازدید می تواند شانس فروش و سودآوری شما را افزایش دهد. بنابراین می توانیم به راحتی متوجه شویم که همه این موارد به صورت زنجیره وار به یکدیگر متصل هستند و شما برای دستیابی به موفقیت قطعا باید از قدم های به نظرکوچک و ساده شروع کنید.

انتخاب کلمات کلیدی به کمک گوگل ترندز علاوه بر صرفه جویی در زمان، بهترین ایده ها را برای تولید محتوای یونیک به شما می دهد و ذهنتان را بازتر می کند. بیشترین کاربرانی که از گوگل ترندز برای ایده پردازی استفاده می کنند، سئوکاران هستند. آن ها برای تحقیق کلمات کلیدی به سراغ نرم افزارها و سرویس های گوگل رفته و از خدمات رایگان آن ها استفاده می کنند.

سرویس گوگل ترندز دارای قابلیت های هیجان انگیزی است. این برنامه علاوه بر اینکه اطلاعات مفیدی در مورد کلمه کلیدی موردنظر به شما می دهد، امکانی را فراهم آورده تا بتوانید این کلمه را با کلمات دیگر از جهات مختلف مقایسه کنید. در ادامه روش استفاده از گوگل ترندز را آموزش می دهیم.

برای استفاده از گوگل ترندز ابتدا باید وارد سایت آن به آدرس https://trends.google.com بروید. با ورود به صفحه اول این سایت، با تصویر زیر روبرو خواهید شد.

در این صفحه نوار جستجویی وجود دارد که می توانید با زدن روی آن، کلمه کلیدی موردنظر خود را وارد کنید. با وارد کردن این کلمه، اطلاعات و داده های زیادی در مورد آن، در اختیار شما قرار می گیرد. زمانی که کلمه کلیدی را سرچ می کنید، می توانید برای راهنمایی دقیق تر، نوار جستجو را فیلتر کرده تا آمار تعداد سرچ کلمه در یک شهر، کشور و یا حتی یک قاره در دسترس شما قرار گیرد.

علاوه بر امکان جستجوی محلی کلمه، امکانات دیگری نظیر جستجوی زمانی و جستجوی دسته ای نیز وجود دارد. به عنوان مثال می توانید مشخص کنید که در یک بازه زمانی خاص کلمه کلیدی موردنظر شما چند درصد توسط کاربران در گوگل سرچ شده است.

همچنین یکی دیگر از قابلیت های گوگل ترندز این است که شما می توانید نوع جستجو را نیز در آن مشخص کنید. مثلا یک کلمه کلیدی را در تصاویر، ویدیوهای یوتیوب، اخبار، وبسایت های فروشگاهی و… سرچ کنید و تعداد جستجوی آن را استخراج کنید.

مورد دیگری که در بخش قبل به آن اشاره کوتاهی داشتیم، امکان مقایسه کلمات کلیدی است که از مهم ترین قابلیت های گوگل ترندز است. پس از سرچ کلمه کلیدی می توانید در گوشه سمت چپ بالا، با زدن گزینه compare، دو کلمه مختلف را با یکدیگر مقایسه کنید. این مقایسه به شما کمک می کند تا متوجه شوید که تعداد سرچ کدام یک از کلمات نسبت به دیگری بیشتر است و اینکه در یک بازه زمانی خاص کدام کلمه بیشتر مورد توجه کاربران اینترنت قرار گرفته است.

در کنار تمام این موارد، گوگل ترندز با توجه به کلمه کلیدی مورد نظر شما، ایده هایی را برای کلمات کلیدی جدید نیز پیشنهاد می دهد که می توانید در صورت تمایل از آن ها نیز استفاده داشته باشید.

مزایای گوگل ترندز

شما می توانید با استفاده از سرویس گوگل ترندز از امتیازات زیر بهره مند شوید:

  • آشنایی با آخرین ترندهای روز دنیا از طریق داده ها و اطلاعاتی که از کشورهای مختلف در اختیار شما قرار می گیرند.
  • شناخت و درک بهتر رقبا
  • تحلیل و بررسی میزان علاقمندی کاربران به خدمات یا محصولاتتان. اینگونه می توان بر روی عملکرد تیم بازاریابی و میزان پیشرفت آن ها نیز نظارت کاملی داشت.
  • شناخت علاقمندی های مشتریان از طریق سرچ کلمه کلیدی و مشاهده آمار سرچ آن. این موضوع کمک می کند تا بتوانید بر اساس کلمات کلیدی پر سرچ کمپین های تبلیغاتی مفیدی راه اندازی کنید.
  • داشتن استراتژی سئو با تحقیق کلمات کلیدی به صورت اصولی